Deze werkvorm is bedoeld om met je schoolteam stil te staan bij hoe jullie naar inclusie kijken. Met deze werkvorm kan je op schoolniveau werken aan visieontwikkeling rond diversiteit en inclusie om helder voor ogen te krijgen wat een inclusieve leeromgeving, diversiteit en verbindende samenwerking concreet betekenen.
Ga in gesprek over een aantal stellingen die we vaak horen als het over inclusie gaat. In hoeverre maken wij die echt waar? Hoe concretiseren wij die algemene principes in onze schoolcontext? Wat betekenen ze voor ons?
Hoe kijken wij naar inclusie in onze school? Hoe inclusief kleuren wij onze bril in?
Voor deze werkvorm kan je ofwel met het hele schoolteam nadenken over de stellingen. Eventueel kan je daarbij één of andere werkvorm zoals ‘Mentimeter’ of ‘Padlet’ benutten om de gedachten te visualiseren en vast te zetten. Je kan de collega’s uitnodigen om hierbij van gedachten te wisselen met één of twee buren die naast hen zitten. Ofwel werk je in kleinere groepjes van vier tot acht collega’s. In elk groepje kan eventueel een (kern)teamlid en/of een kritische vriend het gesprek op gang brengen, ondersteunen en zorgen dat ideeën en voorbeelden genoteerd worden.
Wil je nog meer inspiratie om met je schoolteam te werken aan visieontwikkeling op vlak van inclusie, diversiteit en verbindende samenwerking, klik dan hier.