‘Hoe blikken we terug op onze inclusieve competentiegroei? Hoe blikken we vooruit naar verdere doelen en acties?’
Na een traject gericht op inclusieve competentiegroei blikken we terug op de vooropgestelde doelen en de afgelegde leerweg.
Daarnaast blikken we vooruit en bepalen waar nodig verdere doelen of acties voor de toekomst. We bedenken wat er nodig is om onze realisaties te borgen en te verankeren in de schoolvisie, het schoolbeleid of de prioriteitenplanning. Zo versterken we het potentieel van het schoolteam op een duurzame manier .
De doelstellingen van deze bijeenkomst zijn specifiek gericht op het afronden van een professionaliseringstraject gericht op inclusieve leeromgevingen om kwaliteitsvol onderwijs mogelijk te maken voor alle leerlingen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen, etniciteit, sociale afkomst, taal, gender, religie,... Diversiteit waarderen en benutten en verbindend samenwerken vormen daarbij twee belangrijke hefbomen.
Als vooropdracht denken we vooraf na over de waarde die het professionaliseringstraject had voor onze eigen competentiegroei, voor onze samenwerking met collega’s en andere partners en voor onze school. Gebaseerd op de methodiek ‘Waardecreatieverhaal’ (Korenhof, Coenders, & De Laat, 2011) staan we daarbij stil bij de volgende richtvragen:
Drie richtvragen nodigen vervolgens uit om dit te illustreren met een paar concrete voorbeelden:
Onze reflecties noteren we in de (laatste bladzijden van de) groeibundel. Iedereen kan de richtvragen apart invullen, of we kunnen in een gedeeld document werken, waarbij iedereen elkaar kan aanvullen. Als we dat willen, delen we het document bijvoorbeeld digitaal op een gezamenlijke digitale ruimte (One Drive, Google Drive,…) of op het digitaal leerplatform van de school.
Als de voorbereiding niet vooraf gebeurd is, nemen we eerst tijd om dit ter plekke te doen. Vervolgens delen we onze reflecties met elkaar.
We vatten ons leerproces samen aan de hand van de volgende richtvragen.
Om ons leerproces te zichtbaar te maken, kunnen we bijvoorbeeld een (flappen-, krijt- of digitaal) bord benutten, een Padlet, een slide van een powerpointpresentatie…
We besluiten hoe we onze competenties om inclusieve leeromgevingen te creëren nu zien.
Daarbij kunnen we in de groeibundel het mannetje omcirkelen waarin we ons meest herkennen. Welke stap heb je doorheen het traject gezet? We kunnen dit ook kort met elkaar delen.
Ook als we een professionaliseringstraject afronden gaat onze competentieontwikkeling en onze schoolontwikkeling verder… Niet alleen onze eigen terugblik, ook de feedback van collega’s aan het einde van het uitwisselmoment kan ons hierbij inspireren. Aan de hand van een aantal richtvragen blikken we samen vooruit. Dat kunnen we samen doen of in duo’s/trio’s.
Als concrete werkvorm kunnen we eventueel een brief of bericht uitwerken aan een belangrijke partner of belanghebbende, bijvoorbeeld…
We kunnen individueel of in kleine groepjes aan onze boodschap werken. Het kan ook in een doorschuif waarbij we voortbouwen op elkaars ideeën.
We beschrijven bijvoorbeeld de meerwaarde van het traject voor onszelf, voor onze onderlinge samenwerking en voor de school als geheel. We kunnen ook de kennis die we verwierven, bepaalde hulpbronnen en/of acties delen en wat we deden om ertoe te komen. Eventueel volgt er ook een vraag.
Als inspiratiebron is er een format (zie Materiaal) beschikbaar voor een brief aan de directie, collega’s, ouders, partners buiten de school,…. Dat format is louter bedoeld als vertrekpunt, om de gedachten op gang te brengen. Een boodschap zal immers pas werken als ze ingekleurd is vanuit de eigen context. De inhoud hangt ook af van wat je juist wil bereiken. Om je boodschap toegankelijk te maken voor iedereen, kunnen afbeeldingen of foto’s helpen, of een link naar een website of youtube-filmpje, een oproep, een vraag, een doordenker,…
Om meer kans te hebben dat onze boodschap goed aankomt, bedenken we best via welk kanaal we de boodschap willen bezorgen. Willen we iets uitdelen of toelichten op een personeelsvergadering, mailen, verspreiden via de nieuwsbrief, facebookpagina, website,…? De boodschap wint in elk geval aan kracht als we ze persoonlijk bezorgen, mondeling toelichten en als we opvolgen wat eruit voortvloeit.