Deze werkvorm is bedoeld om je competenties voor inclusie onder de loep te nemen. Van daaruit kan je bepalen waarin je nog wil groeien om meer inclusief te werken. Met de competentieloep schat je in waar je vindt dat je staat op vlak van vijf essentiële competenties voor inclusie. Per competentie denk je na over welke sterktes en uitdagingen je voor jezelf ziet. Met een loep kan je niet alleen inzoomen op één specifieke competentie, maar ook uitzoomen: waarin zie jij groeimogelijkheden en op welke competentie(s) wil jij vooral inzetten ?
Om te zien waar je als inclusieve leerkracht staat, is het zinvol om eens stil te staan bij je sterktes en uitdagingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Breng je beginsituatie in kaart voor elk van de vijf competenties voor inclusie. Bekijk daarbij de deelcompetenties en de voorbeelden.
Aan de hand daarvan ga je in gesprek met een collega, medestudent, directie, begeleider, ondersteuner of coach om te bepalen wat je nog zou willen leren. |
De competentieloep kan zo een opstap bieden voor een traject waarbij je de eigen professionele ontwikkeling samen met collega’s en andere betrokkenen rondom jou doelgericht kan vormgeven.