Deze werkvorm helpt je om datgene wat je wil leren of bereiken om meer inclusief te werken, concreet te maken. We weten immers dat het beter werkt om een doel te realiseren als je het toekomstbeeld zichtbaar maakt.
Met deze werkvorm beeld je je in hoe het eruit zal zien als je doel bereikt is.
Stel dat we op het einde van het schooljaar in beeld brengen hoe je omgaat met diversiteit en/of daartoe verbindend samenwerkt: Hoe ziet je klaspraktijk er dan uit? Waaraan merken anderen dat het doel bereikt is? Dat ontwerp of ‘design’ je effectief. Je maakt bijvoorbeeld een schema, mindmap, tekening, een kort script, een aantal staakwoorden, of wie weet iets anders dat de gewenste situatie tastbaar maakt… De vorm maakt op zich niet uit. Je kiest een manier die je het best ligt. Belangrijk is dat je het zo concreet mogelijk maakt.
Het helpt om elkaar daarbij te ondersteunen door verhelderende vragen te stellen. Het kan interessant zijn om dit te doen met één of meer collega’s die een gelijkaardig idee of doel voor ogen hebben. Het kan ook interessant zijn om juist samen te werken met iemand die een heel ander doel voor ogen heeft. Wie rond hetzelfde doel werkt, komt misschien samen tot meer ideeën. Wie juist heel andere doelen heeft, kijkt met een verfrissende blik naar het doel en kan onbevangen vragen stellen. Aan iedereen de keuze...
Wie of wat heb je nodig om dit ook werkelijk te doen?