Onderstaande werkvormen kunnen inspireren om elkaar beter te leren kennen en de diversiteit in je groep te verkennen.
Ga in een kring staan. Iedereen kan om beurt een letter uit het alfabet kopen waarmee je jezelf voorstelt in twee rondes. In de eerste ronde vormt dit de beginletter van iets dat past bij jou als persoon (bijvoorbeeld de letter r, als je van reizen houdt). In de tweede ronde noem je iets dat jou als leerkracht kenmerkt, of je klas. Als er een letter gekozen is, wordt die uit het alfabet geschrapt en kan die niet meer gekozen worden. Door de letters op een flap of bord te schrappen, blijft beter zichtbaar welke letters er nog over zijn.
Waar ben je in je professionele ontwikkeling naar op zoek? Wat hebben we elkaar te bieden? Om dat helder te krijgen, vult iedereen eerst individueel een zoekertje in. Dan wisselen we hierover uit per twee of in de hele groep. Als je deze werkvorm doet met een deel van je schoolteam, kan je de zoekertjes achteraf ook ophangen zodat andere collega’s ze ook kunnen lezen.
Stel jezelf voor aan de hand van een sleutel aan je sleutelbos, iets uit je portefeuille of GSM. Dat heeft meestal iedereen bij zich. Of stel jezelf voor met een ander voorwerp. Je kan dit eventueel inhoudelijk linken aan ‘inclusie’, ‘diversiteit’ of ‘samenwerking’. Iedereen loopt daarna door het lokaal en wanneer je iemand tegenkomt, stel je jezelf voor met het voorwerp. Na twee minuten wordt er telkens van partner gewisseld.