Deze werkvorm is bedoeld om je sterktes als inclusieve leerkracht in kaart te brengen. Je verkent een moment, aspect of situatie waar omgaan met diversiteit en/of verbindend samenwerken goed lukt(e). Dit interview doe je in duo’s. Bij een oneven aantal vorm je één trio dat sneller afwisselt, of doe je als coach (niet) mee. Je collega’s kiezen zelf met wie ze dit doen of je laat dit door het lot bepalen.
Moment of ervaring
- Denk aan een moment of ervaring waar je goed kon omgaan met de diversiteit in de klaspraktijk en/of een moment of ervaring waarbij je het gevoel had dat je elkaar daarbij goed kon ondersteunen.
- Zodra je allebei zo’n ervaring in gedachten hebt, kies je wie er begint met vertellen en wie eerst luistert. De aanbrenger vertelt. De collega die luistert, probeert zich de situatie zo concreet mogelijk voor te stellen en stelt waar nodig bijvragen. Hij probeert de collega doorheen zijn verhaal waar mogelijk te waarderen. Doe dit klein en concreet (bv. Ik vind het knap dat je hierover in gesprek bent gegaan met de ouders).
- Daarna draai je de rollen om (bv. na een signaal, na vijf of tien minuten…).
Richtvragen:
Schets de situatie zodat ik ze me levendig kan voorstellen:
- Waar speelde het zich af en met wie was je samen?
- Wat deed je in die situatie?
- Wat werkte er en wat niet?
- Wat was het effect op anderen?
- Wat was het effect op jezelf?
- Wat was het effect op de leerwinst van je leerling(en)?
- Waar haalde je voldoening uit?
- Waar ben je trots of tevreden over? Waar kreeg je energie van?
- Wat zegt dit over diversiteit waarderen en benutten en over verbindend samenwerken?
Hierna volgt ideaal gezien ook een korte nabespreking.
- Hoe was het om dit waarderend interview te doen?
- Wat leerden we hieruit over wat werkt om diversiteit te waarderen en benutten en verbindend samen te werken?
Wil je meer weten over wat wetenschappers en andere partners zeggen over diversiteit, verbindend samenwerken en inclusie, klik dan hier.
Wil je nog meer inspiratie om je sterktes als inclusieve leerkracht in kaart te brengen, klik dan hier.