Deze werkvorm helpt je stilstaan bij een kritische vriend en hoe je die best kan kiezen. Onderzoek geeft aan dat het ondersteunend werkt voor mensen die iets willen veranderen of vernieuwen in hun praktijk, om hierbij iemand gericht aan te spreken als hun kritische vriend. Dit is iemand die dicht genoeg bij je staat, die je vertrouwt, en die tegelijk ook kritisch kan meedenken over je doelen en acties.
- Dit kan iemand zijn die al dicht bij je staat in je netwerk, bv. een parallelof vak-collega, iemand die je nog al heeft gecoacht, die je mentor is/was,…
- Evengoed kies je net bewust iemand die wat verder van je af staat en die daardoor meer onbevangen en van op afstand kan meedenken, bv. iemand die je kent van in de schoolgemeenschap of een andere campus van je scholengroep, iemand waarvan je weet dat die graag collega’s coacht…
- Het kan ook iemand zijn aan wie je tot nu toe nog geen ondersteuning hebt gevraagd, maar die relevante expertise heeft in functie van je doel, bijvoorbeeld een CLBmedewerker, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling, ouder, therapeut, ondersteuner, oud-leerling...
Je kan je kritische vriend gericht betrekken bij je professionele ontwikkeling. Je kan hem of haar eventueel zelfs eens mee uitnodigen voor een overleg of bijeenkomst. Collega’s kunnen natuurlijk kritische vriend zijn voor elkaar, maar dit is geen must. Kies vooral iemand waarvan je denkt dat die jou kan ondersteunen in je leerproces.
Wissel uit in duo/trio aan de hand van de volgende richtvragen:
- Aan wie denk je zoal om aan te spreken als kritische vriend? Aan wie nog?
- Wat doet je vermoeden dat deze persoon voldoende ‘vriend’ voor je kan zijn en tegelijk ook ‘kritisch genoeg’ zal durven zijn?
- Welke vorm van ondersteuning wil je precies vragen aan deze persoon?
- Didactisch materiaal
- Emtionele steun
- Informatie
- Observatie en feedback
- Supervisie, intervisie of coaching
- Co-teaching of teamteaching
- Ondersteuning aan één leerling f een groepje leerlingen, in of buiten de klas
- Wat kan hij of zij voor jou betekenen?
- Wat ga je concreet vragen, bespreken, voorleggen? Wanneer en hoe ga je dit doen? Hoe pak je het aan?
Wil je nog andere hulpbronnen leren (ver)kennen die je kunnen helpen om meer inclusief te werken, klik dan hier.