Deze werkvorm helpt je om je in te leven in het perspectief van ouders en leerlingen op een inclusieve leeromgeving. Wanneer het gaat over inclusieve leeromgevingen wordt de stem van ouders en leerlingen niet altijd gehoord. Nochtans blijkt hun stem cruciaal als we inclusie werkelijk willen waarmaken. Met deze werkvorm denk je na over hoe ouders en leerlingen je kunnen ondersteunen in je leerweg gericht op inclusie.
Wissel uit in duo/trio
Wissel uit in duo/trio aan de hand van de volgende richtvragen:
- Hoe kijken jouw leerlingen en/of hun ouders naar wat jij wil bereiken om meer inclusieve leeromgevingen te creëren? Weet je wat zij daarbij belangrijk of minder belangrijk (zouden) vinden?
- Hoe kijken leerlingen of ouders die minder betrokken zijn bij dat doel daarnaar? Wat zou de winst kunnen zijn voor hen als je dat doel bereikt?
- Welke vorm van ondersteuning zou je kunnen vragen aan bepaalde ouders of leerlingen? Wat kunnen zij voor jou betekenen?
- Didactisch materiaal
- Emtionele steun
- Informatie
- Observatie en feedback
- Supervisie, intervisie of coaching
- Co-teaching of teamteaching
- Ondersteuning aan één leerling f een groepje leerlingen, in of buiten de klas
- Wie of wat zou de ouders of leerlingen kunnen helpen om mee hun schouders onder je doel te zetten of om jou als leerkracht te (onder)steunen in je doel?
- Wat wil je concreet vragen, bespreken, voorleggen en aan wie? Wanneer doe je dat? Hoe pak je het aan?