Wie of wat kan ons inclusieve leeromgevingen helpen creëren? Hoe vinden we hulpbronnen gericht op ons doel en onze acties?
We verkennen verschillende hulpbronnen die ons kunnen ondersteunen op onze leerweg gericht op inclusie.
We bedenken bij wie we in ons sociaal netwerk ondersteuning kunnen vinden om ons doel te bereiken. Zo vragen we ons bijvoorbeeld af wie we eventueel als kritische vriend kunnen aanspreken om mee te denken over onze doelen en acties. Dat is iemand die dicht genoeg bij ons staat, die we vertrouwen en die tegelijk ook kritisch kan meedenken.
We bedenken ook wat de vorm van ondersteuning is die we precies zoeken. Zo kunnen we kennis of informatie zoeken, waarvoor we bijvoorbeeld het online kenniscentrum van Potential kunnen raadplegen. Of we zoeken supervisie, intervisie of coaching om samen stil te staan bij onze eigen kijk op diversiteit.
Op basis van een gerichte verkenning van mogelijke hulpbronnen, plannen we acties die we in de eigen praktijk gaan realiseren. Wat we uitproberen, trachten we weer te geven in een korte filmclip of ander beeldmateriaal.
De doelstellingen van deze bijeenkomst passen in een professionaliseringstraject gericht op inclusieve leeromgevingen om kwaliteitsvol onderwijs mogelijk te maken voor alle leerlingen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen, etniciteit, sociale afkomst, taal, gender, religie,... Diversiteit waarderen en benutten en verbindend samenwerken vormen daarbij twee belangrijke hefbomen.
Als deze bijeenkomst onze eerste bijeenkomst is, kunnen we eerst kennismaken, bijvoorbeeld aan de hand van de werkvorm ‘Verkenner’ en/of ‘Waarderend interview’ en deze ‘eerste koprol van actie naar reflectie’ overslaan.
In focus A (Doel en realiteit) brachten we op basis van eigen sterktes en uitdagingen in beeld waarin we als inclusieve leerkracht nog willen groeien. | |
Vertrekkend vanuit onze realiteit in de klas en op school bepaalden we een doel om bij te dragen aan inclusie en een eerste stap in de richting van dat doel. Het doel was eerst misschien vaag, dus maakten we het samen concreter. Intussen gingen we ermee aan de slag in de praktijk… Zo doorliepen we als het ware een eerste spiraal in een proces van actieonderzoek : op basis van de noden in de klas en op school dachten we samen na, maakten we plannen en realiseerden we concrete acties. |
Vanuit onze eerste acties komen we nu in een nieuwe actiecyclus, gericht op ‘Hulpbronnen en acties’ (focus B). In deze bijeenkomst reflecteren we samen op onze acties en komen we tot nieuwe plannen om inclusief aan de slag te gaan in onze praktijk. Uit onderzoek blijkt dat reflecteren veel meer effect heeft als we dat samen doen met collega’s of andere partners. Daarom gaan we in een deelronde uitwisselen hoever we staan in de realisatie van onze doelen om onze plannen samen bij te sturen en volgende stappen te bedenken. Het GRROW-model (Clement, 2015) benutten we daarbij als een kapstok om vanuit ons doel tot een werkbaar actieplan te komen. We bekijken welke ‘resources’ of ‘hulpbronnen’ we gericht op onze doelen kunnen aanspreken en benutten.
Als we voorheen de bijeenkomst ‘De doelen scherper in beeld’ doorliepen, kreeg iedereen de opdracht om zijn eerste stap of actie in de praktijk te brengen en iets tastbaars mee te brengen dat verwijst naar wat hij ondernomen heeft in functie van een inclusieve leeromgeving. We bedoelden iets kleins en concreets, bv. een foto, een citaat, een brooddoos, een folder, een afspraak in de agenda, een schema of tekening, …. Dat vormt dan de opstap voor deze deelronde.
Op basis van onderstaande richtvragen vertelt elke collega om beurt iets over zijn eerste stap in de richting van zijn doel.
Aanbrenger:
Aansluitend op elk verhaal kunnen de collega’s reageren met wat zij vanuit die stap of actie waarderen, zich afvragen en/of als kritische bedenking hebben. Dat kan vanuit deze richtvagen.
Collega’s:
Tijdens de deelronde werken we naargelang de grootte van de groep ofwel met iedereen samen, ofwel in deelgroepjes per 2 of 3. De groepsindeling kan de coach vooraf bepalen, of samen met de groep bespreken.
Vanuit de deelronde maken we een samenvatting van wat we uit de acties en reflecties leren. Dat doen we aan de hand van de doelen van het professionaliseringstraject.
De round up kunnen we met iedereen samen doen, of in de eerdere deelgroepjes voorbereiden, om de reflecties dan samen te leggen.
Inspiratie en hulpbronnen gericht op kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen kunnen we bij veel mensen, op diverse plaatsen en in tal van vormen en materialen vinden. In die veelheid is het de kunst om doelgericht op zoek te gaan naar kennis en hulpbronnen die bijdragen aan onze eigen competentiegroei en acties. Hulpbronnen zoeken en ermee aan de slag gaan vraagt tijd. Daarom volgen er in focus B ‘Hulpbronnen en acties’ nog twee bijeenkomsten: ‘De stem van ouders en leerlingen’ en ‘Eigen acties in de praktijk’.
In deze bijeenkomst staan we stil bij een aantal vormen van ondersteuning gericht op inclusieve leeromgevingen. Het uitgangspunt daarbij is dat iedereen zelf over heel wat interne hulp- en krachtbronnen beschikt. Die boren we doelbewust eerst aan, waarderen we en brengen we samen. Door op geregelde tijdstippen samen te komen in een vaste groep collega’s onder leiding van een coach, bundelen we onze interne hulp- en krachtbronnen door:
Met de werkvorm ‘Hulpbronnen voor inclusie: een GPS’ verkennen we welke hulpbronnen we kunnen benutten in functie van ons doel.
Vanuit de GPS kiest iedereen een hulpbron die in functie van het doel interessant lijkt als ingang. Alleen, per twee of in groepjes gaan we zelfgestuurd aan de slag met één van de werkvormen om ons daarin te verdiepen:
Doelgericht nadenken over wie of wat jou zou kunnen helpen en hoe dan precies, vraagt op zich niet veel voorbereiding en kan je in principe in je eentje. Leerkrachten zijn zich wel bewust van het belang van stilstaan bij de eigen kijk en manier van werken, maar komen er in de drukte van het schoolleven niet altijd toe. Het blijkt in elk geval uit onderzoek dat reflectie samen en/of onder begeleiding motiverender is en ook effectiever.
Vanuit de verkenning van hulpbronnen bepalen we Individueel, in duo of trio onze volgende stappen. De volgende richtvragen wijzen daarbij de weg.
In deze bijeenkomst kan je je vaardigheden als coach volop inzetten...